1001 Rahsia Udang dan pelbagai cerita menarik.

9 Perkara Menarik Tentang Udang Lobster

Baru-baru ini, seekor udang yang unik berwarna coklat dan oren muncul di Co-Op Pine Point Fisherman di Scarborough, Maine. Ternyata peluang mencari salah satu daripada ini adalah 1 dalam 50 juta, dan pewarna dua-ton mungkin disebabkan oleh  genetik. Lobster ini juga cenderung menjadi hermafrodit, tetapi hanya berlaku pada yang betina, Adam Baukus dari Institut Penyelidikan Teluk Maine memberitahu pada New England Cable News (NECN).



Kami fikir bahawa berita gembira adalah satu masa yang baik untuk mempertimbangkan lobster.

Berikut ini, 9 fakta yang  penting tentang udang lobster:

1. Mereka terus bertambah selamanya.

Ujian penyelidikan telah dilakukan pada spesis ini . Tetapi saintis tidak akan dapat memberitahu berapa lama lobsters benar-benar hidup kerana perangkap tidak direka untuk menangkap lobsters terbesar. "Apabila kita menangkap seekor yang bernilai £ 20-30, itu adalah kerana cakar ditangkap di pintu masuk perangkap, bukan di dalam," kata Robert C. Bayer, pengarah eksekutif The Lobster Institute di University of Maine.

2. Mereka makan satu sama lain.

"Mereka mencari makanan segar dan apa yang ada di sekelilingnya, dan jika itu berlaku lagi kepada udang, maka makan malam buat mereka," kata Bayer. "Salah satu sebab mengapa budaya udang tidak menguntungkan adalah kerana mereka kanibal, dan terdapat banyak perbelanjaan untuk itu."

3. Sang betina adalah pemain dan mereka akan membuat langkah pertama.

Tidak banyak pacaran mendahului pembuatan cinta udang. Betina yang baru saja melepaskan cangkang mereka menghantar seorang pheromone untuk membiarkan lelaki tahu bahawa mereka berada dalam mood. Biasanya, lobster yang melepaskan kerangnya terdedah dan boleh dimakan oleh lobster lain, tetapi apabila seorang wanita mengatakan dia bersedia untuk mendapatkannya, udang  jantan biasanya akan memilih untuk melakukan hubungan  dengan dia selain untuk membunuhnya.


Bagaimana mereka melakukannya? "Saya akan menerangkannya sebagai jawatan misi," kata Bayer. Enam hingga sembilan bulan kemudian, telur muncul di ekornya, dan selepas enam hingga 9 bulan, mereka menetas. Udang galah satu paun dan setengah betina boleh mempunyai antara 8,000 hingga 12,000 telur, masing-masing kira-kira saiz buah  raspberry. Dan mereka boleh dari pelbagai bapa. Perempuan tidak monogami.

4. Mereka rasa dengan kaki mereka.

Rambut dan kaki lobster berfungsi untuk mengenalpasti makanan. Antena kecil di depan mata mereka digunakan untuk menjejaki makanan yang lebih jauh. "Jika anda menonton udang karang dalam tangki di pasaran, anda akan melihat mereka sedang membalik, mencari makanan, bahan terlarut di dalam air," kata Bayer.



5. Mereka mengunyah dengan perut mereka.


Struktur pengisaran untuk memecah makanan dipanggil kanser gastrik, seperti satu set gigi pada perut mereka, yang tepat di belakang mata dan saiz walnut dalam udang satu paun.

6. Hijau dalam lobster yang dimasak adalah hati.

Baik secara teknikal, itu adalah tomalley-sebuah kelenjar pencernaan iaitu usus, hati, dan pankreas. Dan setiap benda merah adalah telur.

7. Mereka tidak menjerit kesakitan semasa memasak mereka.

Bunyi yang anda dengar adalah "udara yang terperangkap dalam perut dan dipaksa melalui mulut selepas keluar dari air untuk jangka masa yang singkat," kata Bayer. Lobsters tidak mempunyai akord vokal, dan mereka tidak dapat memproses rasa sakit.

8. Salah satu cakar mereka boleh memberi tekanan sehingga 100 paun setiap inci persegi.

Jadi mereka mungkin tidak merasa sakit, tetapi mereka boleh menyebabkan rasa sakit yang serius. Penyelidik mendapati bahawa lobster mempunyai cakar yang lebih besar, kuku penghancur, menjejaskan sel beban, alat pengukur tekanan. Cakar ini kelihatan seperti ia mempunyai molar kerana ia digunakan untuk memecah apa-apa yang keras seperti ketam dan kerang, Yang lain, yang disebut cakar ripper atau cakar cepat, mencengkam benda yang lebih lembut seperti ikan atau cacing.


9. Kerang mereka pernah digunakan untuk membuat bola golf.

Kerang yang ditinggalkan selepas pemprosesan udang biasanya dibuang ke tempat pembuangan sampah. Jadi dalam usaha untuk menjadikan mereka sesuatu yang bernilai dan menyimpan wang dalam industri lobster, profesor University of Maine mencipta bola golf dengan teras yang terbuat dari kerang udang. Mereka juga biodegradable, direka untuk bermain golf di kapal pesiar atau kursus berhampiran lautan dan tasik.



sumber : time.com

1 comment:

Anda suka artikel dalam blog ini ? Jangan lupa klik mana-mana iklan sebagai tanda sumbangan anda